Serwis Agregatów Prądotwórczych. Co to takiego?? Czy warto wykonywać?? Przecież to tylko agregat...

Często spotykamy się z pytaniami, na które nasi, lub nie nasi Klienci próbują znaleźć odpowiedź przeszukując „Internet” i jak już nas odnajdą, dodzwonią się lub napiszą to najczęściej pytają o:

1: Jakie czynności robimy podczas serwisu agregatów prądotwórczych?
2: Ile to kosztuje?
3: Czy serwis przedłuża gwarancję generatora ?
4: Co ile motogodzin, co jaki czas trzeba przeprowadzać serwis agregatu prądotwórczego?
5: Mój mechanik wymienił filtry i olej, agregat dalej nie działa. Co zrobić?

W kilku prostych zdaniach postaramy się opisać i odpowiedzieć na te pytania, oraz wytłumaczyć że serwis agregatu prądotwórczego to nie tylko wymiana filtrów i oleju.

Zacznę od kwestii najprostszej i oczywistej. Osoba wykonująca serwis agregatu prądotwórczego powinna być doświadczonym elektro-mechanikiem posiadającym odpowiednią wiedze, przeszkolenie, doświadczenie  i uprawnienia do wykonywania czynności naprawczo serwisowych. Agregat prądotwórczy jest maszyną zmieniająca energię mechaniczną w energię elektryczną.  Dlatego bezwzględnie oprócz wiedzy mechanicznej należy posiadać uprawnienia elektryczne SEP E1 - w zakresie eksploatacji zespołów prądotwórczych. Nieprawidłowo wykonywany serwis agregatu prądotwórczego może zagrażać zarówno życiu osoby wykonującej ten serwis jak i osoby, która będzie z tego urządzenia korzystała po przeprowadzonych czynnościach.

1: Jakie czynności robimy podczas serwisu agregatów prądotwórczych?

Czynności zależą od tego w jaki sposób używamy agregat prądotwórczy.

1: Sposób najprostszy – Agregat zasila bezpośrednio odbiory, tak zwana praca „ręczna”
2: Agregat pracuje w trybie automatycznym – współpracuje z układem SZR – ATS.
3: Agregat pracuje w trybie synchronizacji – Agregat – Agregat.
4: Agregat pracuje w trybie synchronizacji – Agregat – Sieć.

Skupimy się na przykładzie nr 1 - najprostszym rozwiązaniu, w którym agregat zasila bezpośrednio podłączone do niego maszyny, urządzenia, odbiory.  (tzw. Praca ręczna)

Pozostałe przykłady pomijam ponieważ jest to zbyt obszerny materiał, którego nie będziemy poruszać.

Pierwszą podstawową czynnością, którą należy wykonać jest wzrokowa ocena całego zespołu prądotwórczego, która daje nam ogólny pogląd o stanie technicznym i kondycji maszyny. Doświadczony serwisant od razu wychwyci wstępne nieprawidłowości i dysfunkcje, które dolegają maszynie. Następnie pobieramy próbkę płynu chłodzącego i za pomocą reflektometru ustalamy próg zamarzania płynu chłodniczego. Po ustaleniu kondycji płynu bierzemy się za akumulatory. Za pomocą odpowiedniego testera robimy pomiary sprawności akumulatorów, które są potwierdzone wydrukiem.  Po tych podstawowych czynnościach działamy zgodnie z poniższą listą i przygotowujemy maszynę do serwisu.

1: Ocena wzrokowa jednostki oraz sprawdzenie ilości przepracowanych motogodzin
2: Pomiar progu zamarzania płynu chłodniczego
3: Kontrola i badanie sprawności akumulatorów rozruchowych agregatu prądotwórczego
4: Kontrola ładowarki akumulatorów i potrzeb własnych agregatu (jeśli podpięte)
5: Kontrola układu podgrzewania bloku silnika (jeśli podpięte)
6: Sprawdzamy poziom oleju silnikowego przed odpaleniem agregatu
7: Za zgodą osoby nadzorującej agregat odpalamy jednostkę, rozgrzewamy silnik i w międzyczasie przystępujemy do dalszych czynności.
8: Podczas rozgrzewania agregatu sprawdzamy podstawowe parametry mechaniczne i elektryczne jednostki

- generowane napięcie jedno i trójfazowe
- częstotliwość
- prędkość obrotową silnika
- ciśnienie oleju
- temperaturę silnika
- kontrola układu ładowania i alternatora agregatu prądotwórczego
- kontrola układu sterowania i sterownika agregatu prądotwórczego, sprawdzenie wskaźników kontrolno - pomiarowych

9: Po rozgrzaniu maszyny, wyłączamy silnik i zabezpieczamy go w traki sposób aby niemożliwe było przypadkowe włączenie agregatu.
10: Następuje wymiana oleju silnikowego, utylizacja oleju silnikowego zgodnie z przepisami BDO
11: Wymiana filtra (filtrów oleju), utylizacja filtra (filtrów oleju) zgodnie z przepisami BDO
12: Wymiana  filtra (filtrów paliwa), utylizacja filtra (filtrów paliwa) zgodnie z przepisami BDO
13: Wymiana lub czyszczenie  filtra (filtrów powietrza), jeśli wymiana to utylizacja filtra (filtrów powietrza) zgodnie z przepisami BDO
14: Jeśli zachodzi potrzeba - Wymiana płynu chłodniczego, utylizacja płynu zgodnie z BDO
15: Sprawdzanie wibroizolatorów silnika i prądnicy
16: Sprawdzenie stanu i połączeń węży gumowych układu chłodzenia i grzania bloku silnika
17: Kontrola układu chłodzenia silnika, sprawdzenie chłodnicy – chłodnic jeśli więcej niż jedna
18: Dalsza kontrola układu wentylacji
19: Kontrola i sprawdzenie napięcia paska alternatora
20: Kontrola układu chłodzenia i odprowadzania spalin w agregacie
21: Kontrola i sprawdzenie napięcia paska alternatora
22: Kontrola śrubowych i mechanicznych połączeń silnika
23: Kontrola obudowy prądnicy i weryfikacja stany wentylatora prądnicy
24: Sprawdzanie połączeń elektrycznych
25: Kontrola instalacji rozruchowej
26: Jeśli zachodzi potrzeba - Pomiar rezystancji izolacji prądnicy

Po tych wszystkich czynnościach przechodzimy do posprzątania po sobie. Wycieramy, czyścimy wewnątrz obudowy silnik, prądnice i pozostałe elementy, sprawdzając przy tym czy nie został popełniony jakiś błąd przy dokonanej wymianie - ewentualnej naprawie. Po wykonanej samokontroli, gdy jesteśmy pewni że wszystko zostało wykonane zgodnie ze sztuką i poprawnie ponownie odpalamy agregat prądotwórczy i po raz kolejny sprawdzamy  wszystkie czynności z punktu nr. 8. Jest to bardzo ważne aby porównać parametry z przed wykonania serwisu z parametrami po wykonanym serwisie.

27: Praca próbna agregatu po wykonanym serwisie. Zaleca się pracę pod obciążeniem maszyny.

Jeśli maszyna pracuje poprawnie, wszystko się zgadza i jesteśmy pewni że to koniec naszych prac przystępujemy do sporządzenia protokołu serwisowego, w którym opisujemy zrobione prace, stan techniczny maszyny, nasze spostrzeżenia i zalecenia dotyczące dalszej eksploatacji. 

Tak z grubsza wygląda prawidłowo przeprowadzony serwis z podstawowymi czynnościami, które stosujemy i wykonujemy przy serwisie agregatów prądotwórczych. 


2: Ile to kosztuje?

Cena wykonywanego serwisu uzależniona jest od mocy agregatu prądotwórczego. Im większa moc tym drożej. W tym roku w naszej firmie obowiązuje cennik, który znajdziesz w tym linku.


Wszystkie używane przez nas podzespoły są podzespołami fabrycznymi - markowymi, oryginalnymi i przeznaczonymi do danej maszyny. Nie używany tańszych zamienników ani podróbek. Użycie oryginalnych części, filtrów, olejów i płynów znacznie wydłuża bezawaryjną prace agregatu oraz zmniejsza ryzyko uszkodzenia maszyny. Wielokrotnie spotykamy się z uszkodzonymi maszynami ponieważ ktoś użył nieodpowiednich części. To że przykładowo „Filtr Oleju” pasuje na gwint w danym silniku i wygląda identycznie nie znaczy że działa prawidłowo. Dotyczy to chociażby filtrów z zastosowanym wewnątrz zaworem. W filtrach olejowych stosuje się aż trzy rodzaje zaworów a ich zastosowanie w danym filtrze jest zależne od konstrukcji filtra, i jest określane przez producenta silnika lub pojazdu. Podobnie jest z filtrami paliwa. To że „wygląda tak samo i pasuje” nie oznacza że „działa” prawidłowo. Nieprawidłowe działanie układu paliwowego w agregatach prądotwórczych to podstawa wielu, wielu problemów. O problemach z magistralą olejową, ze smarowaniem silnika, może skończyć się bardzo drogą naprawą lub całkowitą destrukcją silnika. 

Dlatego nie rozpisując się za bardzo dlaczego serwis agregatu kosztuje tyle  ile kosztuje?

Bo używamy oryginalnych części, filtrów, płynów i olejów.
Bo do prawidłowo przeprowadzonego serwisu używa się odpowiednich narzędzi zarówno diagnostycznych jak i mechanicznych i elektrycznych, które są drogie ale niezbędne.
Bo utylizacja materiałów kosztuje i są utylizowane we właściwy sposób zgodnie przepisami nie wyrzucane na śmieci albo wylewane nie wiadomo gdzie i jak.
Bo praca dobrego Elektromechanika, który ma doświadczenie i który się zna na tym co robi też kosztuje.
Bo dobrze zrobiony serwis to poświęcony czas a to kolejny koszt.
Bo jakość i dobrze wykonaną usługę pamięta się dłużej niż niską cenę.

Są to podstawowe elementy, które bezpośrednio i znacząco wpływają na cenę serwisów. Dla jednych ceny, które proponujemy są nie do przyjęcia, inni twierdzą że to za tanio. Na szczęście żyjemy w czasach gdzie jest spora konkurencja, dostęp do internetu, do wiedzy i każdy z nas może sobie wybrać z kim i na jakich zasadach chce współpracować. My postawiliśmy na wiedzę, doświadczenie i jakość i od 25 Lat idziemy tą drogą. Wraz z nami wielu Klientów, którzy cenią sobie to co i jak robimy i że bierzemy za to odpowiedzialność. 






3: Czy serwis przedłuża gwarancję generatora ?

W tym przypadku szybko i na temat zacznę od odpowiedzi. 

Jeśli masz takie uprawnienia danego producenta  – To Tak. Jeśli Nie – To Nie.

W Polsce jest kilku liczących się producentów agregatów prądotwórczych i kilkudziesięciu importerów. Większość z nich oferuje własne usługi serwisowe, własny serwis. Dlatego przy zakupie agregatu prądotwórczego bardzo ważne jest aby wybrać producenta, który dysponuje dobrym i profesjonalnym serwisem. Jeśli zależy Ci na sprawnej i rzetelnej obsłudze serwisowej to wybór agregatów HIMOINSA jest jak najbardziej dobrym wyborem. Możesz skorzystać zarówno z naszego AUTORYZOWANEGO Serwisu APEX AGREGATY PRĄDOTWÓRCZE jak i bezpośrednio z usług producenta HIMOINSA Polska. Jesteśmy uprawnieni do robienia przeglądów serwisowych agregatów marki HIMOINSA i taki serwis przedłuża gwarancję o kolejny rok lub datę deklarowaną w gwarancji producenta agregatu.


4: Co ile motogodzin, co jaki czas trzeba przeprowadzać serwis agregatu prądotwórczego?

Jest to uzależnione od producenta silnika, który znajduje się w danym agregacie.
W naszej standardowej ofercie znajdziesz agregaty z następującymi silnikami:

Silniki FTP IVECO – przegląd serwisowy co każde 500 przepracowane motogodzin, lub co rok.
Silniki SCANIA – przegląd serwisowy co każde 500 przepracowane motogodzin, lub co rok.
Silniki MITSUBISHI – przegląd serwisowy co każde 300 lub 500 przepracowane motogodzin, w zależności od modelu silnika, lub co rok.
Silniki YANMAR – przegląd serwisowy co każde 300 lub 500 przepracowane motogodzin, w zależności od modelu silnika, lub co rok.
Silniki HYUNDAI/DOOSAN – przegląd serwisowy co każde 300 przepracowane motogodzin, lub co rok.

W zależności od producenta i modeli silników istnieją wykonania, które pozwalają wydłużyć interwał serwisowy do kilku tysięcy motogodzin jednak są to wykonania specjalne, występujące w bardziej zaawansowanych maszynach.


5: Mój mechanik wymienił filtry i olej, agregat dalej nie działa. Co zrobić?

To bardzo proste. Wezwać doświadczony serwis.

Często zadawane pytanie. Bardzo często po nieudanej naprawie, ingerencji w maszynie osób, które nie znają się na serwisie agregatów prądotwórczych klienci z nienaprawioną maszyną szukają pomocy dzwoniąc i wypytując się co i jak zrobić, czemu nie działa i dlaczego nie udało się naprawić agregatu. Tak jak pisaliśmy powyżej wymiana oleju i filtrów – „to nie serwis”. Dlatego wszystkim osobom znajdującym się w takiej sytuacji, radzimy znaleźć odpowiedni serwis, który specjalizuje się w serwisie i naprawie jednostek prądotwórczych i zlecić przegląd maszyny. Pamiętaj że dobry serwis to „skarb” dlatego wiele szanujących się serwisów niechętnie przejmuje maszynę „po kimś”. Trzeba to zaakceptować bo specjalistów jest niewielu. Dlatego też nie każdy serwis bierze wszystkie zlecenia. Często trzeba chwilę poczekać na dobry serwis, ponieważ ma pełne obłożenie i dużo pracy. Aczkolwiek zdarzają się czasami szybkie terminy, w naszym przypadku również tak jest.  Nie zniechęcaj się jeśli będzie trzeba poczekać. Bo na dobry serwis warto poczekać jeśli będzie potrzeba.  Zachęcamy do kontaktu z nami. Szczerze odpowiemy czy podejmiemy się serwisu na Twoim agregacie. Odpowiemy za jaką kwotę i w jakim czasie.  U nas uzyskasz konkretną odpowiedź czy naprawiamy czy nie. Warto zapytać.

Zapraszamy,
APEX AGREGATY PRĄDOTWÓRCZE
tel. 515 087 068


Artykuł, poradnik napisany przez człowieka a nie przez sztuczną inteligencję AI